“Ik ben niet sportief….”
“Ik hou sporten toch nooit vol…..”
“Ik ben een sponsor van de sportschool….”
“Sporten is niets voor mij…..”
“Ik sta voor schut als ik ga sporten….”
“Iedereen kijkt vast naar mij, hoe ik sta te stuntelen…..”

En eigenlijk snap ik dat wel!
Waarom ben je dan toch in gevecht met jezelf? Je weet en hoort ook alle fysieke en medische voordelen. Ook zijn er vele voordelen voor je hersenen. Het aanmaken van het stofje in de hersens; Endorfines zorgen voor een gevoel van geluk, een beter geheugen en betere focus.

Maar waarom lukt het niet om het vol te houden of om überhaupt te starten?
Mensen die een hekel hebben aan sporten, hebben een negatieve associatie met beweging. Misschien werd er tegen jou gezegd dat je niet sportief was, niet snel of sterk was of geen aanleg had. En dát ben je toen gaan geloven!

Jouw hersenen hebben toen een koppeling gemaakt tussen: sporten en je ongelukkig voelen.
Niet geaccepteerd. Niet goed genoeg. Afgewezen.
De sporthater is dus ook geconditioneerd; Als zij nu aan sporten denken, denken ze aan hoe zwaar het zal zijn en hoeveel moeite het ze zal kosten. Ze hebben een mentaal beeld van zichzelf dat automatisch opkomt in je hoofd als je eraan denkt: Bezweet, vermoeid, verslagen en daardoor ongelukkig.

Andersom geldt hetzelfde: Mensen die regelmatig sporten hebben een positieve associatie met beweging en zijn geconditioneerd om positieve gevoelens op te roepen als ze denken aan sporten.
Bijvoorbeeld: ‘van de bank afkomen is moeilijk maar als ik ben geweest dan voor ik me zo voldaan’ “Na het sporten voel ik me sterk en trots”
“Door het sporten krijg ik rust in mijn hoofd”
“Ik sport zodat ik weer overzicht & focus heb”
“Ik sport om tijd te winnen, hierdoor ben ik scherp en alert”
“Door te bewegen heb ik ook de motivatie en behoefte om gezond te eten”
“Zodra ik meer beweeg gaat de snoepknop uit”
“In het sporten kan ik mijn grenzen verleggen”
“Ik daag mijzelf uit tijdens het sporten en doordat dit lukt voel ik me sterker”

Heb je deze mindset nog niet? Dan is de keuze makkelijk gemaakt; “Ik blijf in bed liggen”
Al heb je 100 redenen waarom je het zou moeten doen: jij gaat het dus nooit doen.
Weet dat er een keuze is en dat jij beslist!

Wat te doen?
Wees eens eerlijk naar jezelf. Welke mindset heb jij? Wil je dit veranderen?
Dus in plaats van te zeggen hoe slecht je bent in een sport. Kun je tegen jezelf zeggen wat goed dat je de eerste stap neemt, vanaf hier kan het alleen maar beter.

Het is ook belangrijk om gestimuleerd te worden om de uitdaging aan te gaan. Wist je dat alle professionals in de sportbranche worden getraind om jou te motiveren? En dat ze dat ‘echt’ leuk vinden als jij ‘aan’ gaat en dus blij zijn dat ze jou mogen begeleiden. Het leuke is dat ze altijd een voorbeeld voor jou zijn. Ook zij hebben gestaan waar jij nu staat óf hebben altijd een sportief leven gehad. Het is voor jou slechts een kwestie van een ‘role model’ kiezen. Ik ken vele gepassioneerde trainers die ooit boven de 100 kilo wogen en hun leven hebben omgegooid. Ook ken ik vele trainers die jou zo meeslepen in hun liefde voor bewegen dat je na de eerste keer al bang bent dat je het leuk gaat vinden.

Wil jij hulp met jou mindset? Zoek een sport of bewegingsvorm! Vraag een proefles of rondleiding aan. Zeg dan ook vooral dat je sporten nóg niet leuk vindt en dat je daar graag hulp bij wil. Dat jij je bewust bent van je negatieve mindset en dit wil veranderen. Ik weet zeker dat je de trainers blij maakt met deze uitdaging. En dat jij trots bent op jezelf als je deze stap neemt. En jij je over een paar maanden sterker en gezonder voelt. En als jij dit kan veranderen, wat kun je dan allemaal nog meer?!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *