Hoe handig als je dit weet! Dan kun je een doelgroep aanmaken in Facebook advertenties. Maar hoe definieer jij jouw A-klant zodat jij de interesses en profielen op Facebook en Instagram duidelijk hebt voor de marketing?

 

Ken je klant als geen ander!

Je bent het vast met me eens, je wil je klant kennen om te weten wat je ze nu echt kan aanbieden.

Mijn tip om je te onderscheiden is een totaal pakketten aanbieden die echt bij je klant past. Hierdoor kun je ze echt resultaat beloven.

En nog beter, hier kan jij jouw aanbod, website en marketing precies op aanpassen.

Klinkt heel praktisch, maar hoe doe je dat dan?

Maak een lijst van 3 tot 5 klanten die je nu bediend en jouw A- klanten zijn.

Nu je weet aan wie je vragen kunt stellen, bespreken we wat je hen zou moeten vragen.

De vragen die je hen kunt stellen, kunnen in de volgende categorieën worden onderverdeeld:

  1. Werk/carrière/onderneming
  2. Leren
  3. Persoonlijke achtergrond
  4. Winkelvoorkeuren

Met die vragen lijst creëer je een klant profiel in vaktermen; een persona van je A-klant.

Doen: Maak een vragenlijst en schrijf een aantal van deze reacties van je klanten op.

 

Voorbeelden van vragen per categorie

  1. Vragen over de Werk/carrière/onderneming

Met dit type vragen wil je informatie verzamelen over de rol van je klant, hun bedrijf en over de branche in het algemeen.

  • Wat is je functie/rol?
  • Hoe ziet een algemene dag er voor je uit?
  • Binnen welke branche is je bedrijf actief?
  • Hoe groot is je bedrijf?
  • Wat zijn je grootste uitdagingen (of die van je bedrijf)?
  1. Leren

Met de vragen over ‘leren’ probeer je te achterhalen waar deze mensen nieuwe zaken leren en hoe zij hun werkzaamheden of leefstijl verbeteren. Door hun antwoorden te bestuderen, zul je een beter inzicht krijgen in de onderwerpen waar ze interesse in hebben.

  • Waar haal je informatie vandaan?
  • Welke blogs lees je?
  • Welke onderwerpen interesseren je op dit moment?
  • Volg je bepaalde mensen, influencers of autoriteiten op dit vlak?
  • Zo, ja via welke bronnen? Google, nu.nl, (social) media?
  1. Persoonlijke achtergrond

Hier zorgen we ervoor dat de klant een ‘gezicht’ krijgt. Je wilt vragen stellen zodat je een beeld krijgt van deze klanten en hen als echte mensen kunt zien.

  • Hoe oud ben je?
  • Wat is je leefsituatie: Bent je getrouwd? Heb je kinderen?
  • Wat zijn je hobby’s?
  • Wat is je opleidingsniveau?

Winkelvoorkeuren

Met de volgende vragen probeer je informatie te verzamelen over hoe en waar je klanten winkelen of shoppen.

  • Welk product heb je recent gekocht?
  • Hoe verliep het aankoop proces? (Heb je dit online gekocht of in de winkel?)
  • Hoe verliep de keuze voor het product? (Vergelijk je eerst of doe je onderzoek?)
  • Was je tevreden met de klantenservice en de benadering van de verkopers?
  • Heb je de voorkeur voor contact met het bedrijf? (via telefoon, e-mail, what’s app of voor demonstratie via you tube of live?)

Door te weten wie je klanten zijn, hoe zij denken en met welke uitdagingen zij geconfronteerd worden, kun je beter op hen gericht zijn en de aspecten aanspreken die voor hen het meest belangrijk zijn.

 

Nog een stapje verder?

Hoe voeg je de door jou verzamelde informatie samen om een persona te creëren?

Verzamel de informatie en verdeel het over de bovengenoemde categorieën. Het kan zelfs handig zijn om de persona een naam te geven (zoals HR Manager Sanne of Vastgoedondernemer Frans) Je kan zelfs een foto van deze ‘ideale klant’ aan de door je verzamelde informatie toe te voegen om het nog beeldender te maken. Het daadwerkelijk toekennen van een gezicht en een naam aan deze persoon, kan jou en je collega’s helpen om je ideale klant te zien als een echt persoon.

Het klinkt in dit digitale tijdperk misschien wat vreemd, maar je kunt je persona ook afdrukken en aan de muur ophangen. Zo houd je je doelgroep altijd in zicht.

 

Ben je echt heel lekker op dreef?

Maak dan ook negatieve persona’s, klanten waar je er liever niet nog een paar van hebt. En dan heb ik het niet over hun gedrag 😉

Maak een steekproef van klanten die voor een korte periode lid zijn (geweest) of een laag bestedingsbedrag hebben. Je kunt het ook vragen aan (oud) klanten met lage klanttevredenheidsscores, wat een indicatie kan zijn dat ze nooit echt bij jouw bedrijf hebben gepast. Een voorbeeld is dat een klant vertelde geen voldoening te halen uit de training. Toen we doorvroegen kwam dit omdat hij van dagelijks trainen, naar 1x per week trainen toe ging, wegens blessures. Het was hem niet gelukt zich erbij neer te leggen dat een blessure betekend dat je weer moet opbouwen. Door zijn frustratie was onze training niet goed genoeg voor hem. Dit is dus niet de ideale klant en een onderdeel van dit negatief persona is dan: heel sportief zijn en prestatie gericht willen trainen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *