Marketingbudget omzetten naar €uro’s op de bank

Hoe reken je uit wat voor budget je kan vrijmaken voor marketing?

En reken je uit hoeveel nieuwe leden je daarvoor nodig hebt?

En hoe zorg je dat dit geld gaat opleveren? naar €uro’s op de bank.

 

Grote kans dat jij als sportondernemer online marketing inzet voor leadgeneratie.

 

Zo ja, dan is het cruciaal om te werken met concrete doelstellingen, om het effect van je marketing euro’s te bepalen. Inzicht in je cijfers gaat je hier enorm bij helpen! Maar welke cijfers moet je dan weten om te zorgen dat je jouw advertentiebudget scherper kan laten inrichten?

 

Doelstelling

Zonder duidelijke doelstellingen is het onmogelijk om te weten welke social media posts en acties, blogs of advertentiebudget jou het meeste opleveren.

 

Een cruciale KPI binnen jouw marketing is de KAK (Klant acquisitie kosten). Dit rekent uit wat levert jouw marketing euro’s uiteindelijk opleveren. Dit is een vraag waar de meeste sportondernemers geen antwoord op hebben. Dat is niet zo gek, want hoe reken je dit nou uit?

Ik leerde het in een intensief coaching traject die ik heb gevolgd bij Tibor Olgers van www.tibor.nl

Het gaf mij voor het eerst inzicht in hoeveel een geïnvesteerde euro heeft opgeleverd. En nog beter, het geeft jou antwoord op de vraag of je nog meer geld wil investeren in online marketing en je marketingbudget zelfs zou willen verhogen of verdubbelen.

De KAK is wat mij betreft je belangrijkste cijfer. Je rekent hiermee uit wat het kost om een klant lid te laten worden. Wat het je totaal kost aan online marketing kosten, je gehele salesproces inclusief personeelsuren en de kosten aan leads waar je wel werk aan hebt maar die niets hebben opgeleverd.

 

Helaas kom ik regelmatig advertentie campagnes tegen zonder concrete doelstellingen. Als er al doelstellingen zijn geformuleerd. Wordt er vaak alleen gekeken naar het aantal leads en het aantal inschrijvingen. Echter: het aantal leads zegt niet voldoende om te kunnen bepalen of de campagne écht rendabel is.

Ten eerste is het een kwalitatieve lead? Klopte het telefoonnummer? Heb je deze snel genoeg opgevolgd? Heeft de lead ook echt interesse om voor een rondleiding of proefles te komen?

Ten tweede zit er een strategie in de jaarplanning van de marketingcampagnes? Je hebt namelijk korte termijn leden en lange termijn leden. Om een voorbeeld te geven voor 2 verschillende doelgroepen en dus 2 verschillende campagnes.

Campagne 1: Gericht op mensen met artrose. Er zijn dan wellicht relatief weinig leads. Stel: 30 leads komen via deze campagne. Hiervan komen er 18 op afspraak en er worden er 12 lid.

Campagne 2: Gericht op vrouwen die willen afvallen. Meestal zijn er dan veel leads. Stel: 100 leads komen via deze campagne. Hiervan komen er gemakkelijk 50 op afspraak. Daarvan worden er  25 lid.

Wat nou als 9 nieuwe leden met artrose lid worden voor lifetime! Maar laten we voor de berekening 2 jaar aanhouden. En bij de campagne voor afvallen worden 25 leads lid in jouw boutique fitness.

 

We hebben 4 cijfers nodig:

  • De kosten per lead
  • De kosten per klant
  • De bruto en netto winst per product.
  • De CLV (Costumer lifetime value) hoelang blijft een lid klant, per product (bijvoorbeeld trainen & afvallen pakket of artrose pakket)

Hieruit komt dan de KAK, (Klant Acquisitie Kosten, per marketing campagne)

Voorbeeld

Campagne Artrose heeft KAK (klant advertentie kosten) € 180 en een opbrengst van € 3.000 (CLV, ze blijven gemiddeld 30 maanden lid)

12 nieuwe leden = € 36.000

Kosten voor 12 nieuwe leden = € 2.160 (tevens het bedrag voor de gehele online marketing campagne en de personeelskosten voor het hele salesproces van lead naar klant)

Totale opbrengst van de Campagne artrose = € 33.840

 

Campagne Afvallen heeft KAK (klant advertentie kosten) € 80 en een opbrengst van € 1.000 (CLV, ze blijven gemiddeld 10 maanden lid)

25 nieuwe leden = € 25.000

Kosten voor 25 nieuwe leden = € 2.000 (tevens het bedrag voor de gehele online marketing campagne en de personeelskosten voor het hele salesproces van lead naar klant)

Totale opbrengst van de Campagne afvallen = € 23.000

De klant advertentie kosten voor de campagne artrose lijkt hoog maar levert ook veel op.

Je hebt er minder werk aan, omdat ze langer lid blijven.

 

Als beide getallen zo gunstig zijn als in dit voorbeeld dan kan je mijn advies wel raden

  1. Meer marketing euro’s steken in de Artrose campagnes.
  2. Afwisselen van deze campagnes in de juiste maanden

Maandelijks sturen op KAK

Om week op week, maand op maand en jaar op jaar verbeteringen te realiseren is het belangrijk duidelijke doelstellingen te formuleren. Dit geeft duidelijke verwachtingen voor jouw omzet en je kun je jouw marketingbureau heldere doelen geven. Jij kunt met de KAK en een marketing jaarplanning een voorspelbare stroom aan nieuwe leden realiseren.

Inzicht in je cijfers is dus belangrijk is voor je doelstellingen en het kiezen van de juiste campagnes.

We hopen dat bovenstaand inzicht je geholpen heeft voor een voorspelbare stroom aan nieuwe leden, meer €uro’s op de bank en minder stress.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *